door Marcel Bank

Angry Birds Go! Review

Wednesday 11 Dec, 2013 om 18:53 door Marcel Bank

In Angry Birds Go! is het zomaar aan de vogels om de Piggies eens lastig te vallen. Zeer geïnteresseerd in de eerste prijs van de zeepkar race van de Piggies, een reusachtige taart, besluiten de vogels de karretjes in te pikken en mee te racen. Na deze korte introductie mogen we in onze zeepkar een helling afrollen om al snel in de gaten te hebben dat dit niet snel genoeg gaat en dus wordt zoals vanouds de katapult erbij gepakt.

De zeepkarren hebben dan ook geen eigen aandrijving en op een enkele speciale vaardigheid en versnellingsplakken op de weg na, is er geen verdere mogelijkheid om te accelereren dan bergafwaarts te rollen. Het is overigens nog niet gelukt om tot complete stilstand te komen, waar je ook tegenaan crasht, op leuke effecten met wegschietende onderdelen en boutjes na gaat het karretje lekker door. De controls zelf zijn gekortwiekt met alleen de mogelijkheid naar links of rechts te sturen, hoe de kar vervolgens reageert is afhankelijk van de upgrades die erin gestopt zijn.

Angry Birds Go! is een vermakelijk spel maar heeft in het begin iets teveel last van de energiebalk en verderop weer iets te veel van de hoge en toch verplichte upgrade kosten.

Verhaallijn terzijde is het tussen de races door mogelijk je kar te verbeteren door de Mechanic Pig. De mogelijke verbeteringen zijn onderverdeeld in top snelheid, acceleratie, bestuurbaarheid en sterkte. De eerste 2 spreken voor zich, de bestuurbaarheid draait voornamelijk om het gedrag in bochten en de sterkte gaat om hoeveel de kar kan hebben voordat deze uit elkaar ligt. Mocht een auto volledig ge-upgrade zijn, dan springt deze een level omhoog en komt er naar verloop van tijd steeds stoerder uit te zien.

De speler begint met de Red Bird om vervolgens Stella (Pink Bird) vrij te spelen, deze speelt vervolgens Bomb vrij die met een nieuwe omgeving komt en vervolgens The Blues (de 3 splitsende blauwe vogels) kan vrijspelen, daarna King Pig, enzovoorts. Nadeel is dat in de race om Stella vrij te spelen je nog niet weet dat er na succes een energiebalk op je staat te wachten, race dus lekker door en maak alles af met eventueel enkele uitdagingen alvorens de laatste race om Stella te krijgen te spelen! Elke vogel heeft een 5 punten energiebalk waarvan het vollopen per punt exponentieel toeneemt. Om direct verder te spelen zul je als speler 10 gems neer moeten leggen, de moeilijker te verkrijgen valuta.

Angry Birds Go! maakt gebruik van 2 valuta; munten en gems. De munten zijn overal op de baan te vinden tijdens het racen en zijn ook altijd de beloning van het voltooien van een race, waar succes meer oplevert dan falen. De gems zijn de weinig voorkomende eenheid, ze komen af en toe voor op de baan en is een beloning bij het vrijspelen van nieuwe Birds. Om energiebalken te resetten kom je al spelende aardig in de buurt, mocht je dure karren willen dan heb je geld nodig om gems te kopen of direct de kar aan te schaffen. Munten zijn overigens te koop voor gems maar alles wordt al snel duur wat de prijs van gems overdreven hoog maakt.

In het algemeen is het hele zeepkar race gebeuren een leuk idee om met de Birds te doen, maar ik had liever iets met optionele aandrijving gehad en meer opties met upgrades en zelf wat doen aan het uiterlijk van de kar, zoals bij bijvoorbeeld Bad Piggies (Gratis / HD Gratis). De duratie van de energie balk is voornamelijk in het begin ronduit belachelijk, gelukkig wordt het naarmate er meer personages vrijgespeeld zijn acceptabeler alleen dan zijn het weer de kosten van verplichte upgrades die je een baan 30x laat herhalen. In ieder geval ontbreekt er momenteel nog wat aan de app, maar het begin is al redelijk leuk en met Rovio's vele tweaks en updates bij de meeste titels kan er nog van alles gebeuren.

Update: De app kreeg 14 dec een kleine update die de prijzen iets omlaag gooide, iets wat de 16 dec weer teniet gedaan werd. Als je momenteel als speler halverwege bent kost 1 upgrade ~4900+ munten met een gemiddelde verdienste van ongeveer ~500 munten per race (mits je wint). Om 4000 munten te kopen zul je 200 gems moeten inleveren wat gelijk is aan € 2,69 en al spelende zul je rond deze tijd nog geen 300 hebben ontvangen. Gezien de verplichte upgrades wat leidt tot tientallen herhalingen van dezelfde baan zijn dit behoorlijk overdreven prijzen! Als voorbeeld zijn 3 acceleratie upgrades ongeveer gelijk aan 1 uur een baan herhalen of 10 euro aan in-app aankopen, en 3 acceleratie upgrades zijn vrijwel niets. Slechts een kleine waarschuwing, de game is zeer leuk, maar de prijzen bedroevend.

Beoordeling: 3 / 5
  • Versie:
    1.0.1
  • Huidig:
  • Categorie:
Reageren is niet meer mogelijk.