Area 51 Defense Review

Tuesday 24 Jan, 2012 om 14:40 door Marcel Bank

De manier waarop Area 51 Defense wordt geadverteerd is een beetje ironisch. Er wordt namelijk gesteld dat het de best uitziende tower defense game voor iOS is. Alhoewel het er behoorlijk goed uitziet, zijn de vijandelijke manschappen en buitenaardse wezens vrijwel direct uit de Starcraft series van Blizzard Entertainment af te leiden. Dit is niet iets om trots op te zijn! Meteen bij het eerste level herkent elke PC/Mac strategie liefhebber al de Marine en Vulture/Hellion, gaan we dan kijken naar welke units er nog meer zijn, zien we een lading Zerg en Terran units van Starcraft, van Marines tot Battlecruisers en Zerglings tot Ultralisks. Hieronder is bijvoorbeeld een "spider" uit Area 51 naast een Baneling uit Starcraft II.

Area 51 Spider vs Starcraft II Baneling

Maar genoeg over StarCraft, dit is Area 51! De gameplay is zeer verslavend, iets wat niet elke tower defense game lukt. Het is zaak om zoveel mogelijk vijandelijke units tegen te houden, daarnaast is het ook mogelijk dat er een extra missie bij in zit. Bijvoorbeeld naast vijanden tegenhouden een toren compleet upgraden, of ze tegenhouden met maar een bepaald aantal torens. Bij elke missie is er wel een bepaald aantal dat je door mag laten gaan zonder de missie te falen. Dit is gepaard met een sterren systeem, laat je niets door en voer je die missie succesvol uit, dan krijg je de volle hap sterren. Op een bepaalde manier is dat bij deze titel genoeg reden om het nog eens opnieuw te doen mocht je iets door laten. Zeer geslaagd dus!

Area 51 Defense geeft gemengde gevoelens, de gameplay is leuk, maar het is jammer dat de graphics zo overduidelijk van Starcraft II zijn af te leiden.

Area 51 Defense lijkt in het begin redelijk moeilijk, maar zodra je doorkrijgt wanneer je beter zoveel mogelijk torens kan neergooien en wanneer het beste tijdstip is om te upgraden wordt het wel wat makkelijker. Sterker nog, zodra je echt goed wordt lukt het zelfs nog niets door te laten als je met de verkeerde torens begint. Natuurlijk kan je alle missies met gemak uitspelen mocht je geen interesse hebben in goede scores, maar niets doorlaten zorgt ervoor dat je wat extra strategisch denkvermogen moet gebruiken wat het vele malen leuker maakt. Elke volgende vijandelijke unit wordt aangegeven voordat ze eraan komen en ook is het mogelijk te pauzeren, in die pauze kan gebouwd worden waardoor fouten nog rechtgezet kunnen worden. Als 1 van deze opties wegbleef zou de uitdaging misschien wat hoger liggen.

Desalniettemin is Area 51 Defense redelijk vermakelijk, met 51 levels is er behoorlijk wat tijd mee te doden. Het is jammer dat de graphics niet origineel zijn, want het is meteen bestempeld als "rip-off", gelukkig zijn de geluidseffecten daarentegen behoorlijk goed. Mocht je interesse hebben in het genre, of wil je wat anders proberen, dan is het wel een leuke titel om een kijkje te nemen. Mocht je het een topper vinden, dan is er ook een "pro" versie te vinden, maar wat er daar anders is vergeleken met deze versie is nog onbekend.

1.3