Batman: Arkham Origins Review

Thursday 24 Oct, 2013 om 12:18 door Marcel Bank

In Batman: Arkham Origins krijgt onze held het zwaar te verduren. Niet alleen lopen er duizenden(!) criminelen rond in Gotham City, er staat ook nog eens een prijs op zijn hoofd waardoor de zware jongens actief jagen op deze caped crusader. Het spel draait dan ook om vechten, vechten en nog eens vechten met allerlei tuig en personages uit het Arkham universum.

Het vechten gaat op een manier die elke iOS gamer al vaker is tegengekomen en is dan ook als vanouds een tap en veeg feest. Batman heeft 2 posities om uit te kiezen, een verdedingsstand en aanvalsstand waar de ene klappen minder pijnlijk zijn maar Batman's klappen ook minder goed zijn, en vice versa: meer pijn uitdelen en ontvangen. Beide posities komen met zijn eigen speciale aanvallen, die gekocht en vervolgens verbeterd kunnen worden, en deze zijn dan ook echt ontwikkeld voor Batman. De aanvallen variëren van bepaalde vuistslagen en trappen tot je levensbalk vullen en een leger vleermuizen oproepen.

Als freemium ideaal om af en toe voor een minuut of 10 erbij te pakken, als langdurig spel helaas onbetaalbaar.

Om deze speciale vaardigheden te kunnen kopen zul je moeten spelen, dit levert namelijk upgrade punten op en in speciale gevallen, bijvoorbeeld een hinderlaag afslaan, ook waynetech punten. Uiteraard als freemium moet er op een bepaalde manier geld binnenstromen en in dit geval draait het voornamelijk om in-app aankopen van spelers. Om dit te bevorderen is er dan ook behoorlijk wat te koop, en als nieuwe pakken met verbeterde statistieken, speciale aanvallen en andere bonussen niet genoeg zijn, dan is er ook een energiebalk te vinden die alleen te vullen is met lang wachten of de lastig te verkrijgen valuta; waynetech punten.

Het mooie is dat de ontwikkelaars als gekken upgrade punten beschikbaar hebben gemaakt. De te verdienen punten schalen namelijk ook nog eens mee, verdiende je eerst nog 2.000 punten voor een opdracht, is dat later 10.000. Zonder enige moeite kan je eerdere delen herhalen en zo Batman binnen redelijke tijd upgrades en een nieuw pak geven, iets wat noodzakelijk is om verder te komen, want al snel kan een vijand Batman in zijn basiskostuum met een klap of 2 neer hebben. Ook kosten oudere delen vaak minder energie, begint het met voornamelijk 2 van de 10 balkjes, kost het in Downtown Gotham al vaak 4.

Als langdurig spel kan men Batman: Arkham Origins beter ontwijken, de kosten om alleen de energiebalk bij te blijven vullen zullen namelijk al snel in de tientallen euro's lopen en jammergenoeg vereisen enkele leukere items de console versie van de game. Ook missen de omgevingen enige afwisseling, iets wat makkelijk opgelost had kunnen worden door het aanzicht van de continue hergebruikte omgevingen iets te wijzigen. Er zijn wat gemiste kansen maar toch is het vermakelijk om deze titel er tussendoor af en toe voor een minuut of 10 bij te pakken, misschien terwijl je op de console bezig bent.

1.0