In Duke Dashington neem je de rol van een stuntelige avonturier en ontdekkingsreiziger op je, deze komt helaas met de slechte eigenschap dat elke ruïne die hij onderzoekt enkele momenten later al instort. De game lijkt op een platformer maar blijkt al snel een veegfestijn voor spelers met vlugge vingers.
De Duke's avontuur brengt hem van kamer naar kamer met elk 10 seconden om de uitgang te bereiken, vervolgens stort de boel in. Als een vanzelf vooruitlopend object dat alleen stopt zodra het ergens op vastloopt is het aan de speler om hem veilig naar de uitgang te brengen en dus spikes en andere pijnlijke obstakels te ontwijken door simpelweg de juiste kant op te vegen.
Kijkende naar de level bouw lijkt alleen kunnen vegen misschien een beetje vreemd, maar na enkele levels oefening wil je al bijna niet anders meer. De veeg besturing voelt al snel vertrouwder aan dan de ietwat populairdere normale on-screen controls voor platformers. Het is dan ook al snel mogelijk allerlei perfect getimede acties te maken om voorbij lastige knelpunten in de ruim 100 gevarieerde kamers te komen.
De vertrouwde besturing neemt niet weg dat Duke Dashington totaal niet makkelijk is. Gelukkig begin je een kamer vrijwel direct opnieuw mocht je het er niet levend van af brengen, zo is experimenteren om door een kamer te komen en de fout in gaan niet echt erg. De korte kamers maken de game ook interessant om er even snel tussendoor bij te pakken, daarnaast is het met zijn mooie pixelkunst een leuke game om geïnstalleerd te hebben. Het enige minpunt is het ontbreken van Game Center met eventueel high-scores van vrienden en/of de rest van de spelers, als pluspunt is het nu wel tijdelijk voor minder te koop, als viering van de launch.