Flop Rocket is een arcade spel waarin spelers een "slecht gemaakte" raket vanaf een misplaatst lanceerplatform door een grot moeten loodsen in de hoop de ruimte te bereiken. Deze belachelijke verhaallijn gecombineerd met simpele gameplay en volop upgrades maakt het voor de huidige App Store standaard al bijna gegarandeerd een hit.
Het besturen van de raket gaat met behulp van een ring aan de linkerkant van het scherm, de rechterkant is vervolgens te gebruiken om gas te geven. Om de raket enigszins onder controle te hebben zul je behoorlijk wat moeten tappen rechts (aan/uit) en in mijn geval het lichtelijk gekanteld houden van de raket met waar nodig een lichte richtingswijziging.
Eenmaal onderweg is het zaak stalagmieten, vleermuis-achtige eenden, wormen en ander gespuis dat je in het normale daglicht niet snel zult tegenkomen te ontwijken. De raket blijft vliegen zolang deze voldoende brandstof heeft, om het lastiger te maken zul je dus af en toe een touchdown moeten maken op kleine platformen op bij te tanken. Ook is het zaak zo min mogelijk te botsen, elke botsing kost bepantsering en zodra deze balk leeg is, initieel bij de tweede botsing, is het ook einde oefening.
Om het makkelijker te maken zijn er natuurlijk upgrades beschikbaar. Helaas zijn deze iets te beperkt aanwezig, zo heb je behendigheid, magnetisme (munten aantrekken) en meer plaats voor brandstof. De upgrades die er echt toedoen, waaronder meer bepantsering, vereisen eerst een aankoop van €2.99. Zo heb je dus eerst een gratis spel, met advertenties, waarin je kunt kijken of het de aankoop waard is. Bijkomend voordeel van de aankoop is dat je meer munten krijgt en dus sneller de nieuwe upgrades kan verdienen.
Alhoewel niet helemaal origineel is Flop Rocket leuk uitgewerkt. Met een freemium systeem waarin je zelf kan bepalen of het een aankoop waard is heb je ook vrijwel niets te verliezen. De gameplay is uitdagend, soms zelfs onmogelijk, en je moet dan ook niet verwachten je raket de ruimte in te zien vliegen zonder eerst 3 euro neer te leggen.