Juf Jannie - Kinderboerderij iPad Review

Wednesday 15 Feb, 2012 om 11:58 door Marcel Bank
Taal en woordenschat boerderij

Deze Juf Jannie - Kinderboerderij app is evenals de vorige beschreven app, "de zee", ontwikkeld door leraren en gericht op taalkennis. Let op: Deze app is niet universeel, de iPhone versie is hier te vinden.

Juf Jannie - Kinderboerderij is onderverdeeld in 4 verschillende plaatjes waar je op 2 verschillende manieren mee kan spelen. Simpelweg tappen om een benaming of beschrijving te krijgen. Elke tap komt er een een andere zin tevoorschijn, zo zijn er behoorlijk wat verschillende beschrijvingen per dier, plant of ander onderdeel van het plaatje. Bijvoorbeeld alleen al bij een koe zijn de volgende zinnen te horen: "De koe", "De koe eet gras", "De koe is een vrouwtje", "De koe heeft zwarte vlekken", "De koe loeit".

Juf Jannie - Kinderboerderij is een app uit de Juf Jannie serie die goed slaagt in het spelenderwijs jonge kinderen taalkennis bij te brengen!

Naast dit tapwerk is er de mogelijkheid je kennis te testen met leuke vragen. Deze vragen hebben verschillende moeilijkheden en komen in volledig willekeurige volgorde. Lukt het niet dan verandert Juf Jannie van vraag na teveel foute pogingen. Natuurlijk is teruggaan naar het tappen een optie om wat meer kennis op te doen!

Elk plaatje heeft ook zijn eigen leuke animaties. Bij de picknick heb je bijvoorbeeld boter en kaas staan. Tap je op de kaas dan neemt een muis er een hap uit, tap je op de boter dan tillen mieren het bord op en rennen ze ermee weg. Naast alleen leuke animaties zitten er natuurlijk ook leerzame tussen, een boer die een koe aan het melken is melkt de koe bijvoorbeeld ook echt als erop getapt wordt.

Net zoals andere apps uit de Juf Jannie serie is ook hier gedacht aan kindvriendelijkheid. Het is vrijwel onmogelijk per ongeluk het huidige onderdeel te verlaten zonder een extra handeling, tenzij je de app afsluit via de home-knop uiteraard. De onderdelen waar op getapt kan worden hebben perfect formaat, zelfs bij kleinere dingen zoals een nest met eieren. Bij de vragen wordt enige kans op frustratie vrijwel vermeden door van vraag te wisselen.

Net zoals andere apps uit de Juf Jannie is dit weer een leuke en leerzame app die menig jonge kinderen zou kunnen vermaken en zodoende spelenderwijs wat taalkennis bij kan brengen. Alhoewel deze app met +/- 300 zinnen iets minder uitgebreid is dan "de zee" versie, doet het niet veel onder. Er blijven af en toe na lang spelen nog zinnen langskomen die nieuw zijn en heeft heel wat afwisseling te bieden. Een aanrader voor jonge kinderen!

• Taal en woordenschat boerderij iPad app afbeelding 1
  • Taal en woordenschat boerderij iPad app afbeelding 2
  • Taal en woordenschat boerderij iPad app afbeelding 3