Het idee achter King of Thieves is leuk, als onlangs ontsnapte dief ben je in het bezit van een kerker en is het zaak om je rijkdom uit te breiden door zelf op rooftocht te gaan. Deze rooftocht bestaat uit een single player campagne alsmede een PvP versie en de dief zal dan ook al snel in de kerker van andere spelers terecht komen.
Om er met winst vandoor te gaan zul je verschillende hindernissen en valkuilen moeten trotseren, voornamelijk via een juist getimede sprong gezien je personage vanzelf vooruit rent. Zelf op rooftocht gaan is dan ook het best te zien als een simpel platformspel en zit best goed in elkaar. Het leegroven levert ook gems op dat weer bij elkaar opgeteld als high-score wordt gezien.
Eenmaal genoeg geld verdient is het aan jou om je eigen kerker te verbeteren via upgrades en het plaatsen van meer vallen om het zo weer moeilijker te maken voor indringers die het op jouw buit hebben voorzien. Om het haalbaar te houden en je eigen bekwaamheid te testen zul je ook zelf je eigen kerker moeten kunnen voltooien. Het nut van de kerkers is dat het als een soort thuisbasis dient om je gems te verbeteren, wat weer goed is voor je score. Nadeel is dat het verbeteren tijd kost en zodra je uitlogt je gems vrijwel direct gestolen zijn en deze tijd stil blijft staan tot je een nieuwe gem opoffert of je gestolen gem terughaalt. Zo zul je dus niets gedaan krijgen tenzij je actief blijft spelen tijdens het verbeteren. Het schild na een aanval is van korte duur en ook volstrekt nutteloos want je gem is al weg en je tijd is al pleite.
Een ander groot nadeel aan King of Thieves is het freemium gedeelte. Om in te breken in een kerker zul je sleutels nodig hebben, de sleutel past in 1 van de meerdere beschikbare sleutelgaten in de deur en het enige wat je hier kan doen is gokken, er komt verder niets bij kijken, het is niets meer dan een simpele gok. Het is dus ook zomaar mogelijk dat je al je sleutels er bij een deur doorheen jaagt en eindigt met het bekijken van 2 video's om meer pogingen te krijgen. Gelukkig is het met de nodige aankopen wel zo dat je meer sleutels tot je beschikking hebt maar natuurlijk zetten tegenstanders meer sloten in hun deur waardoor het een permanente vertraging blijft die simpelweg lineair meegroeit.
Met een enkele aankoop om bijvoorbeeld van die sloten af te komen lijkt King of Thieves mij een groter succes. Elke keer inloggen alleen om te zien dat je totem niets heeft gedaan omdat je gems vrijwel direct gestolen zijn werkt ook niet echt mee aan het gevoel iets te bereiken. De platform sessies, zowel single als multiplayer, zijn wel zeer vermakelijk en het concept is grotendeels een topper maar toch onderuit gehaald door het freemium systeem. Pluspunt is dan wel dat het gratis te proberen is en je dit zelf kan beoordelen.