Run Sackboy! Run! is één van de nieuwe platform runners op de App Store en zoals de velen die voorgingen lijkt het niet veel anders. Deze game heeft alleen, naast PlayStation bekendheid, iets wat het duidelijk doet onderscheiden van de rest en dat is de schitterende wereld waar het zich in afspeelt.
Dit grafisch pareltje speelt zoals de meeste runners, lopen gaat vanzelf, tappen is om te springen en door het scherm iets langer aan te raken maak je een langere sprong. Run Sackboy! Run! zit dan ook boordevol hindernissen en allerlei verschillende vijanden. Vijanden zijn te ontwijken door erover te springen maar ook te vernietigen door erop te landen, hindernissen dienen daarentegen altijd vermeden te worden. Als extra zijn er onderweg bubbels te verzamelen waarmee je een schild opbouwt die handig blijkt te zijn om uit levensbedreigende situaties te komen.
Zoals gebruikelijk zijn er onderweg ook allerlei power-ups te vinden, hier onderverdeeld in een magneet, jetpack of glider met vanzelfsprekende functies, en deze zijn dan ook in de store weer te verbeteren voor de te verzamelen bubbels. Natuurlijk zou een freemium geen freemium zijn als overige goedjes, die het spel aanzienlijk vergemakkelijken, te koop zouden zijn voor geld. Extra levens bijvoorbeeld is bijna alleen 100% te verkrijgen voor geld, maar je kan ook geluk hebben met in de game te verzamelen bubbels en hier gelukskistje mee aan te schaffen, vaak resulteert het in een beloning van iets minder bubbels als uitgegeven maar af en toe zitten er ook nieuwe levens bij.
De levens zouden overigens ook in de game moeten zitten, tenminste als ik de opdrachten moet geloven. Het spel geeft je continue nieuwe opdrachten zodra je een vorige hebt voltooid, deze zijn zoals de meeste vergelijkbare titels niet retro-actief wat resulteert in een herhaling van een reeds voltooide opdracht. Veel hangt af van geluk, zo is bijvoorbeeld het verzamelen van een leven nog onmogelijk voor mij. Ook krijg je al snel opdrachten zoals het verzamelen van 4 stickers terwijl je de ene keer 2000 meter kan rennen en geen enkele sticker tegenkomt en de volgende keer heb je er na 500 meter al 2 te pakken. Stickers leveren overigens ook leuke extra's op, zoals misschien nogmaals een leven.
Stiekem moet Run Sackboy! Run! het voornamelijk van zijn grafische schoonheid hebben om echt op te vallen, veel anders dan de meeste runners is het namelijk echt niet. Wat hier een beetje jammer aan is is dat de snelheid in oplopend tempo toeneemt waardoor je al snel niet meer de omgeving kan bekijken. Alles werkt wel lekker responsief en op functionaliteit is dan ook weinig aan te merken. Als simpele runner makkelijk erbij te pakken en het speelt ook nog eens lekker weg. Ook verfrissend is de afwezigheid van een energiebalk, speel zo vaak je wilt en zolang je wilt!
Reactie
beste runner die ik dit jaar heb gezien