Strategy & Tactics: World War II Review

Sunday 31 Mar, 2013 om 12:36 door Marcel Bank
Strategy & Tactics World War 2

Strategy & Tactics: World War II, de nieuwste titel van HeroCraft, is een turn based strategie spel die sterk op Axis en Allies lijkt. Gezien het in grote lijnen om de tweede wereld oorlog gaat, is het zaak om spelende als Duitsland Europa te veroveren en dit naderhand weer terug te pakken als Rusland en vervolgens de geallieerden.

Het spel begint met een uitgebreide tutorial waarin te zien is hoe je een vijand in een hoek dient te drijven terwijl je het land verovert, met enkele details zoals bijvoorbeeld hoe een auto grotere afstand kan afleggen dan soldaten te voet in dezelfde beurt. Maar een groot gemis in deze tutorial alsmede de gehele game is dat er niet wordt uitgelegd welke manschappen er sterker zijn en waarom, of hoeveel er benodigd zijn om een bepaalde aanval uit te kunnen voeren. Je krijgt vijandelijke aantallen te zien en kan bekijken welke eenheden het zijn, maar verder draait het er voornamelijk om door via trial en error te ontdekken hoe en wat mogelijk is.

Strategy & Tactics: World War II is een zeer uitgebreide strategie game waar, zodra uitgevogeld, heel wat uren speelplezier in kan zitten.

In het algemeen wordt het wel steeds sneller duidelijk wat er gebeurd met welke move je maakt, maar er zijn enkele scenario's waar toch vraagtekens bij te zetten zijn. Zo verdwijnen bommenwerpers spontaan na een luchtaanval om enkele beurten weer te verschijnen en vernietigd te worden door datgene wat ze hadden moeten aanvallen. In tegenstelling tot de uitleg, waar ze bommen droppen en vervolgens terug vliegen.

De kaart zelf is ook zeer uitgebreid en er zijn allerlei mogelijkheden op te vinden zoals bijvoorbeeld de haven. Vanaf hier kan je naar verschillende andere havens varen mits deze met elkaar verbonden zijn. Ook is er te zien waar dropzones zijn om versterkingen te laten droppen, die tijdens de missie's gewoon gekocht kunnen worden met wat je hebt met voorgaande missie's hebt verdiend. Ook zijn er badges of medailles te verdienen na afloop, iets wat de verdiende punten nog eens verhoogt en uiteraard is er ook het nodige onderzoek wat alles iets beter maakt beschikbaar.

Strategy & Tactics: World War II is een zeer uitgebreide game waar je wel de tijd voor moet nemen. Iets meer uitleg had wel gemogen, maar als je eenmaal door het leerproces heen bent ontdek je de goede strategie game die eronder zit. Er zijn ontzettend veel missie's te doorlopen en stuk voor stuk vereisen ze de nodige tijd.

• Strategy & Tactics World War 2 iPad app afbeelding 1
  • Strategy & Tactics World War 2 iPad app afbeelding 2
  • Strategy & Tactics World War 2 iPad app afbeelding 3