Tiny Escape Review

Wednesday 1 Feb, 2012 om 10:40 door Marcel Bank

Tiny Escape is een door Apple als "new and noteworthy" bestempelde app, dit gaf meteen enige hoop een topper tegen te komen. Zonder deze app had ik mijzelf nooit afgevraagd in hoeverre deze apps bekeken worden en wat de eisen zijn om in deze lijst te komen staan want de hoop vervloog snel.

Op moment van schrijven telt Tiny Escape 10 "werelden", wat veel lijkt maar deze werelden zijn slechts korte levels waarin het doel is een vlieg te begeleiden. Deze vlieg, Tiny genaamd, is kennelijk gevangen in een andere wereld en doel is als 1 van de beschikbare personages hem te begeleiden naar de normale wereld zonder hem te laten verhongeren.

Deze nieuwe app van Dumadu Games biedt een interessante gameplay, maar veel is het helaas niet. Mocht dit je type spel zijn dan is het nu alleen nog noodzakelijk herhaling leuk te vinden.

De gameplay is lekker simpel gehouden, spelende als Monty is het simpelweg een tap om van touw naar touw te springen. Als Monty omlaag kruipt, dan gaat hij bij de volgende omhoog. Aan het einde van deze touwen zitten punten en hier kan Monty niet zo goed tegen. Doel is dus te blijven springen en zodoende zo veel mogelijk sterren verzamelen, want Tiny's levensbalk verliest snel punten, deze sterren vullen het aan. Onderweg zijn leuke powerups te vinden, die niet allemaal behulpzaam zijn, zo kan je bijvoorbeeld sneller gaan, iets wat je echt niet wilt. Ook zijn er enkele extra obstacles die in 1 klap Monty een kopje kleiner maken. Dankbaar als Tiny is, geeft hij een grote grijns als je faalt en je dood neervalt. Pluspunt is wel dat als je de fout in gaat je niet helemaal bij het begin hoeft te beginnen.

Peeki in Tiny Escape

Naast Monty zijn er nog andere personages te spelen, zo hebben we Peeki, Leono, Tino en Pigaru nog. Helaas bestaat voor mij Leono niet, maar heb ik Peeki 2x voor verschillende prijzen in de lijst staan. Deze personages zijn te verkrijgen via Tiny Points, iets waar je eigenlijk te weinig mee verdient tijdens het spelen. Dit gepaard met het korte aantal levels zorgt ervoor, mocht je meerdere personages willen spelen, dat je alles heel wat moet herhalen of naar de App Store gaat om aan punten te komen. Er ook upgrades aan te schaffen waardoor het allemaal wel sneller en makkelijker te herhalen is, maar ook deze zijn behoorlijk duur.

Bij Tiny Escape krijg ik sterk het gevoel dat je van dit genre moet houden wil je deze ook maar enigszins leuk vinden. Het is kort en vereist veel herhaling of extra betalingen wil je er iets meer van zien. Liever had ik nog 20 extra levels gezien, wat niet veel moeite zou moeten kosten want op de achtergronden na zit er niet veel afwisseling in. Wel eerlijk om te zeggen dat het er grafisch heel mooi uitziet en het een lekker rustig achtergrond muziekje heeft waardoor je je geduld niet snel verliest op bepaalde punten waar het aantal sterfgevallen hoog ligt.

1.1