Asteroids: Gunner Review

Monday 28 Nov, 2011 om 10:04 door Marcel Bank
Asteroids: Gunner

Asteroids: Gunner is een nieuwe dual-stick space shooter van Atari waar het erom draait zoveel mogelijk asteroïden in zo'n kort mogelijke tijd kapot te knallen. Deze gewilde asteroïden bevatten namelijk mineralen die geld opbrengen waarmee het schip uitgebreid kan worden met upgrades.

Wie bekend is met Asteroids of Space Miner weet meteen waar het spel om draait. Atari probeert met Asteroids: Gunner op naamgenoot Asteroids in te spelen en weet een redelijke moderne versie af te leveren, compleet met upgrades, te unlocken of kopen, verschillende schepen en stelsels. Het is al bewezen dat oude arcade gameplay nog best de moeite kan zijn om te moderniseren!

Asteroids: Gunner is een nieuwe space shooter van Atari die helaas weinig nieuws te bieden heeft. Voornamelijk voor liefhebbers van het genre!

Toen de app net uitkwam was het eigenlijk niet de moeite waard omdat je met echt geld de andere stelsels moest kopen. Hiermee ging Atari de mist in met het begrip "Freemium game", dit betekend namelijk niet voor 2/3 van de content geld vragen. Na de laatste update kan je gelukkig verder komen door simpelweg het stelsel uit te spelen. Het komt met 3 verschillende en zijn onderverdeeld in 50 golven. Elke golf heeft vliegende asteroïden om kapot te schieten, die uiteen spatten in kleinere en laten mineralen of upgrades om op te pakken achter. Botsen met deze asteroïden beschadigt en in grotere gevallen vernietigt je schip. Ook zweeft er uit het niets een ruim aanbod aan, in de meeste gevallen tijdelijke, upgrades voor het gebruikte schip rond. Upgrades kunnen, evenals 2 andere schepen, ook gekocht worden om wanneer wenselijk gebruikt te worden. Helaas vereisen veel van deze opties nog steeds echt geld.

Wat meteen opvalt de eerste keer is het gemak waarmee het schip reageert op je bewegingen. Dit komt niet vaak voor bij het type controls dat gebruikt is voor het genre waar Asteroids: Gunner zich in plaatst. Wat dan wel weer tegenvalt is het ontbreken van een verhaal en het feit dat het doel elke golf hetzelfde is waardoor het behoorlijk snel eentonig aanvoelt. Dit wordt allemaal ook nog eens versterkt doordat het nodig is echt geld te besteden om een beter schip te verkrijgen wat er voor zorgt dat het nutteloos aanvoelt. Je verdient niet echt iets in dit spel, je moet het kopen. Wel weer een pluspunt is de moeilijkheidsgraad, die neemt op een lekker tempo toe waardoor je wel enigszins op moet passen.

Als je tijdverdrijf zoekt en gewoon in het rond wilt schieten dan is dit spel zeker de moeite waard om een kijkje naar te nemen, voor andere doeleinden is het moeilijk dit spel aan te raden. Het ontbreekt iets maar heeft toch wel wat te bieden. Deze keuze kan iedereen gelukkig voor zichzelf maken want proberen is gratis! Atari luistert ook naar hun klanten en veranderd de manier waarmee ze inkomsten proberen te genereren ook regelmatig, zoals laatst de update waarmee je niet meer voor het volgende stelsel hoeft te betalen. Wees dus niet gehaast met aankopen en bekijk eerst wat Atari in de planning heeft.

• Asteroids: Gunner iPad app afbeelding 1
  • Asteroids: Gunner iPad app afbeelding 2
  • Asteroids: Gunner iPad app afbeelding 3