AWESOME Land Review

Friday 24 Feb, 2012 om 14:23 door Marcel Bank

Het is moeilijk te verhelpen om niet meteen aan Mario te denken bij het zien van de screenshots. Er zijn gelukkig wel wat verschillen, het eerste wat al opvalt is dat in AWESOME Land blokken breken door er boven op te springen in plaats van als een idioot met je kop ertegenaan te rammen. Daarnaast doet Manley niet aan paddestoelen maar aan vlees en gaat het voor de afwisseling eens niet over een ontvoerde prinses maar een door kwaadaardige aliens gestolen motor. Tijd om die terug te halen!

AWESOME Land ziet er zeer goed uit. Het doet denken aan het goede oude EGA 256 kleuren tijdperk waar je de pixels in games nog kon tellen. Maar bij AWESOME Land zitten er stiekem in alle pixels nog extra details verwerkt. Als je een screenshot inzoomt en bijvoorbeeld naar Manley's hoofd kijkt zijn er rimpels, golven in z'n haar, groen gedetailleerde ogen en bolle wangen te zien. Retro!

Als 2D retro platform game is AWESOME Land van FreakZone een geslaagde app. Manley is de bad-ass versie van Mario en zegt nee tegen drugs!

Op dit moment zitten er 20 levels in AWESOME Land, die op zich best wat leuke variatie opleveren. De levels zijn gegroepeerd en Land genoemd, elk level daarin is een Act totdat je er 3 hebt gehad, dan is het tijd voor de Alien Base. Tijdens deze levels zijn steeds andere obstakels en vijanden te vinden. Als obstakels zijn er simpelweg blokken, vuur, bewegende plateau's, vallende blokken, e.d. De vijanden beschrijven is moeilijk wegens de pixel art, maar enkele voorbeelden zijn zwevende hersenachtige aliens, springende aardappelen en vliegende wespen. In de Alien Base is naast enkele obstakels en vijanden ook de eindbaas te vinden die vaak minder voorstelt dan de weg ernaartoe. En de verkeerde motor...

De controls in AWESOME Land zijn simpel gehouden, rechts tappen is springen, links zitten 2 pijltjes om links of rechts te gaan. Manley heeft net als Mario de neiging een paar stappen verder te lopen als je stopt, tegengas geven kan dus geen kwaad. In tegenstelling tot veel 2D platform games kun je hier niet terug lopen, als je ergens voorbij rent en het is uit beeld is er geen weg terug. Doodgaan of levens verzamelen is niet echt interessant, ook al zitten er wel savepoints in de levels zelf, mocht het "Game over" zijn, dan kan je daarna gewoon continue aantappen en weer verder gaan met het level waar je was. Weinig reden geen risico's te nemen dus!

AWESOME Land is zeer leuk, zeker voor fans van het genre, maar ook als je er niet mee bekend bent. Het is wel zo dat enkele levels behoorlijk moeilijk kunnen zijn voor een beginneling. In termen van retro style 2D platform nog wat extra leven in te blazen is FreakZone zeker geslaagd.

1.0