Contract Killer Zombies 2 Review

Monday 3 Dec, 2012 om 12:10 door Marcel Bank

De allereerste Contract Killer was bekend om niet veel meer dan vanaf een dak vijanden weg te snipen, geduldig wachten op energie en lekker uit vogelen hoe munitie het beste te besteden was, maar toch zo vermakelijk! Contract Killer: Zombies bracht een tweede verhaallijn met vergelijkbare gameplay. Dit tweede deel, Contract Killer Zombies 2, heeft de gameplay volledig omgegooid.

In plaats van een op veilige afstand zittend personage speel je nu als Evelyn, een oude bekende voor de kenners, die zichzelf in het midden van de actie plaatst. Het verhaal begint met een korte intro waarin Evelyn's helikopter, onderweg naar Savehaven, wordt neergehaald door een automatisch verdedigingssysteem dat gelijktijdig met een waarschuwing een raket afvuurt(?). Uiteraard kan de piloot weinig doen, storten ze neer en blaast de piloot omringd door zombies het wrak op. Vanaf hier wordt het personage overgeleverd aan de speler en mag de verhaallijn afgemaakt worden door middel van missie's op je kaart te voltooien.

Wheeler's rolstoel is niet van de partij in Contract Killer Zombies 2, in plaats daarvan speel je als Evelyn die zichzelf in de actie plaatst.

Zoals gewend van Glu Games worden de controls voor zover dat nodig is direct uitgelegd. Linkerkant van het scherm wordt gebruikt om te lopen en de rechterkant is om te mikken, schieten wordt automatisch gedaan zodra je een zombie in je vizier hebt zitten. Dit werkt allemaal naar behoren en zullen al snel niets nieuws zijn.

Nu je kan rondlopen zijn er uiteraard ook allerlei nieuwe varianten zombies, deze kunnen bijvoorbeeld andere zombies roepen, of vieze dingen naar je gooien, de ene rent, de andere kruipt of waggelt. Af en toe komen ze onverwachts uit hoekjes kruipen of zie je ze niet zitten omdat ze verborgen als lijk tegen een muur aan zitten. Grafisch niet het beste wat tot dusver gezien is, maar draait daarom wel heel wat soepeler op een iPhone of iPad.

Wat ik direct miste is dat de mogelijkheid munitie te besparen door headshots te maken. Elke zombie heeft een levensbalk en deze op hun hoofd raken doet wel meer damage dan op het lichaam, maar echte headshots zijn niet mogelijk tot de laatste tik van hun leven of totdat je eindelijk een sniper rifle kan aanschaffen. Maar zo'n sniper rifle gebruiken in actie terwijl er enkele zombies op je af rennen kan een behoorlijke uitdaging zijn.

Munitie is schaars en af en toe een kratje bewaren zodat je er naar terug kan gaan is geen slecht idee. Ook is het raadzaam om zoveel mogelijk wapens te kopen en mee te nemen, bij elk begin van een missie begint elk wapen namelijk door geladen. Missies hebben uiteraard hun eigen bonussen, experience wordt gegeven en zodoende speel je meer en meer wapens vrij. Ook is de dagelijkse bonus van Glu Games natuurlijk weer van de partij, als je dit even volhoudt dan zitten hier ook mooie wapens bij.

Contract Killer Zombies 2 kwam met gemixte gevoelens. Het is een behoorlijk goede shooter maar voor de CK fans leek de tijd van op een dak zombies af te knallen voorbij, totdat je even doorspeelt tot de endless mode, waar een kratje munitie je vriend is en je lekker headshots kan blijven maken. De sfeer en omgevingen doen me lichtelijk denken aan de Resident Evil films en er is ook een personage dat verdacht veel op Valentine lijkt aanwezig, alleen dan is deze verhaallijn even beter.

1.0.0