Bij het bemachtigen van de licentie van het iconische allesvernietigende monster van het witte doek moet er voor een ontwikkelaar deuren aan mogelijkheden opengaan. Grote vraag is dan ook waarom Rogue Play er een match 3, of in hun worden 'smash3', spelletje van heeft gemaakt.
Spelende als Godzilla ga je de strijd aan tegen het leger, andere monsters en vanzelfsprekend blijft er vrij weinig heel van elk ander object dat in de weg staat. Elke actie wordt onderin het beeld gemaakt door lijntjes te trekken door de gewenste blokjes terwijl het geweld boven in het beeld vertaald wordt weergegeven. Zoals elke match 3 titel moet het lijntje door minimaal 3 gelijke blokken of een variant daarop.
Blokken hebben ook een betekenis, zo is blauw de minst sterke aanval en geel en rood zijn elk sterker, er zijn speciale blokken die je atomische adem aanval opladen maar ook de noodzakelijke gezondheid herstellende blokken zijn van de partij, kortom genoeg ruimte voor verschillende strategische opties. Evenals andere titels uit het genre worden naarmate je meer blokken aan elkaar zet het effect sterker. Geslaagde aanvallen die meer dan 1 vijand vernietigt zal ook al sneller een bevredigend gevoel opleveren, niet zozeer omdat het lukt, meer omdat het wat snelheid geeft in een redelijk traag spel.
Om verder te komen is alleen levels voltooien al snel niet genoeg meer en komen er bepaalde noodzakelijke doelen bij, zoals bijvoorbeeld binnen een bepaald aantal zetten of binnen een bepaalde tijd het level voltooien, iets wat al snel bijzonder lastig kan worden. Als freemium applicatie is dit waarschijnlijk ook het idee, en met een beetje geluk eindigt de gebruiker in de App Store met een mandje vol extra levens en opties om door te spelen maar de algemene kwaliteit van de game evenals het benodigde element van geluk afhankelijk van de blokken die je krijgt doet mij denken dat spelers liever afhaken.
Na een tijdje spelen zie ik nog steeds niet in waarom iemand de keuze zou maken om een match 3 spel te maken van zo'n licentie, misschien draait het allemaal om budgettaire redenen maar zo ontbreekt er nog wel een goede Godzilla game, zelfs die van Warner Bros is geen kwalitatief hoogstandje. Het geeft Godzilla daarnaast ook een extreem zwakke indruk, zijn de juiste blokken niet op het speelveld kan het soms 3 beurten duren een simpele tank te slopen. Alhoewel het grafisch geweld er best goed uitziet lijkt het speltype me niet het juiste te zijn om fans van de film over de streep te trekken, mocht je daarentegen erg veel plezier hebben van 3 match spellen, dan is Godzilla - Smash3 misschien wel voor jou.