In Into the Dead speel je een overlevende in een zombie apocalyps. Doel is om te blijven rennen en zo de duizenden zombies die je te grazen proberen te nemen te ontwijken. Als poging een iets originelere runner met een hoge uitdaging neer te zetten is PikPok met deze titel toch echt op de goede weg.
Het rennen begint in een open veld naast een neergestorte helikopter, wat je doet vermoeden dat ons personage in die helikopter zat. Al rennende neemt de spanning snel toe, versterkt door de toename van het aantal zombies. Om hun aantal wat uit te dunnen liggen er wapen kratjes verspreid, om die te kunnen pakken is vaak een uitdaging maar gelukkig liggen ze soms ook direct op je pad. Eenmaal een wapen dan komt deze met beperkte munitie, iets wat je ook niet kan opsparen. Stel je pakt een pistool met 12 kogels, schiet 2 keer en pakt er nog 1 op dan heb je alsnog maar weer 12 kogels.
Meer munitie krijgen is wel mogelijk door middel van perks, hier zijn er momenteel 4 van: 1500 meter verder beginnen, beginnen met een wapen, ammo boost - 50% meer ammo, oftewel die 12 van het pistool worden er nu 18, en meer wapen kratjes. Elke perk kost 100 muntjes, om die te krijgen zul je gewoon moeten rennen. Ze zijn behoorlijk makkelijk te verdienen door een beetje afstand af te leggen en opdrachten te voltooien. Om meer verschillende wapens te krijgen zul je opdrachten moeten voltooien of deze via muntjes moeten unlocken. Op plaatsen waar je te pakken bent genomen komt een graf te staan, als je hier later langsloopt kan je je verloren wapen weer oppikken.
Opdrachten komen per 3 en zijn niet retroactief, oftewel je zult eerst tig opdrachten moeten doen die je waarschijnlijk al in de eerste ronde hebt voltooid, maar omdat je hier de eerste 3 niet direct hebt gedaan moeten ze allemaal opnieuw. Dit is natuurlijk met goede reden en vrijwel elke game doet precies hetzelfde, maar toch heb ik er persoonlijk een hekel aan, vooral nu ik 1 keer behoorlijk ver ben gekomen en een opdracht krijg om mijn record te verbreken. Als het echt moet kan je ze ook overslaan natuurlijk, voor het juiste bedrag.
De controls hangen af van de gebruiker want er is de keuze uit 4 verschillende mogelijkheden, je kan dus pakken wat je lekker vindt werken. Ik heb gekozen voor links en rechts het scherm aanraken om links en rechts te sturen, waarna je in het midden kan tappen als je een vuurwapen vindt. Het is ook mogelijk links of rechts een joystick te hebben of het te bedienen door middel van tilt (je apparaat te draaien).
Into the Dead is met gemak één van de betere runners die ik in mijn handen heb gehad. De nodige perks zijn aanwezig, genoeg verschillende wapens, omgevingen veranderen continue, van veld, naar maisveld, naar bos, en wie weet waar ik verder nog belandt. Ook ligt de spanning zeer hoog en beginnen de zombies echt uitdagend te worden na 3000 meter in een maisveld waar je vrijwel niet ziet wat er in andere rijen te wachten staat of wat er vanaf een maiskolf naar je grijpt. En het wordt nog beter, PikPok is al bezig met enkele uitbreidingen.