Majesty: The Northern Expansion Review

Monday 17 Dec, 2012 om 15:33 door Marcel Bank
Majesty: Northern Expansion

Majesty: The Northern Expansion is het tweede deel in de reeks en wederom anders dan de meeste real-time strategie games. In plaats van controle te hebben over de manschappen die je je gebouwen eruit laat gooien zet je bepaalde beloningen neer om iets te verkennen of aan te vallen. Het is dan volledig van de manschappen afhankelijk of ze erheen gaan of niet. Dit kan resulteren in komische zelfmoord missie's, pijnlijke nagelbijtende situaties en heel af en toe gaat het zoals het plan was.

Als speler speel je dus voornamelijk vanaf de zijlijn, waar het je taak is het koninkrijk elke missie opnieuw uit te breiden en te vergroten en nieuwe manschappen in te huren in de hoop dat ze ooit eens gaan doen wat je wilt dat ze doen. De gebouwen hebben elk een ander type upgrade of held met een eigen speel style beschikbaar, maar plaatsen is een strategie op zich, de ene kan namelijk de andere onbeschikbaar maken. Er is wel wat magie beschikbaar afhankelijk van welke tempel je hebt gekozen en zo kun je enkele helden weer wat langer in leven houden.

Majesty: The Northern Expansion is een zeer verslavend strategie spel met een aparte draai, geen directe controle over manschappen, maar beloningen geven en hopen op het beste!

De keuze om het zo te doen, zonder directe controle over je manschappen, kan micro management freaks behoorlijk door laten draaien. Maar er gebeurd uiteindelijk zoveel tegelijkertijd dat het vrijwel onmogelijk wordt bij te houden als het zou moeten. Elke actie heeft een reactie, bouw je meer gebouwen, dan komen er riolen waar ratten en zombie's uit kunnen komen. Gaan er te veel helden dood dan komt er ook een begraafplaats waar ook skeletten en zombie's vanaf kunnen komen. Des te verder je bent, des te meer er gebeurd.

Majesty: The Northern Expansion ziet er met zijn gedetailleerde kleurrijke cartoon style beelden, en dan vooral op een retina scherm, haarscherp uit. Het geluid daarentegen, op de achtergrond muziek na, is nogal matig. De effecten zijn onduidelijk en je zult eerst even goed moeten kijken wat er is gebeurd als je iets hoort. Alhoewel het zeer klein is en vrijwel niet opvalt, staat er onderin wat er precies gebeurd, blijf je bij rare geluidseffecten hiernaar kijken dan raak je er na enkele missie's gelukkig aan gewend en weet je wel wat wat is, maar mooi is anders.

Alhoewel Majesty: The Northern Expansion met een tutorial begint, wordt je toch een beetje in het diepe gegooid met de eerste missie als je het eerste deel niet kent. Het spel heeft 3 niveau's waarvan de eerste, Pacifist, al behoorlijk uitdagend kan zijn. In tegenstelling tot veel games waar je je iPod, iPhone of iPad niet kan delen komt Majesty: The Northern Expansion met profielen en kunnen er dus 4 verschillende spelers op hetzelfde apparaat spelen zonder elkaar in de weg te zitten. Ook wordt er regelmatig automatisch je game opgeslagen en heb je zelf de mogelijkheid er 3 te bewaren.

Majesty: The Northern Expansion zit vol humor, van quest teksten tot zwevende wolken in de vorm van een rage face, je komt van alles tegen. Missie's zijn lang en je kan al gauw enkele uren spelen zonder je te vervelen, het blijft continue uitdagend en je wilt al snel meer. Een aanrader om te spelen en het is die paar cent dat het kost meer dan waard.

• Majesty: Northern Expansion iPad app afbeelding 1
  • Majesty: Northern Expansion iPad app afbeelding 2
  • Majesty: Northern Expansion iPad app afbeelding 3