Mass Effect™ Infiltrator Review

Wednesday 7 Mar, 2012 om 14:58 door Marcel Bank

Mass Effect Infiltrator is een verhaal dat zich naast de algemene verhaallijn van Mass Effect afspeelt. De roleplaying elementen worden compleet gedumpt om een recht-door-zee shooter af te kunnen leveren, iets wat zeer goed is uitgepakt.

Het verhaal ingekort: wraak! Iedereen bekend met de lore achter Mass Effect is bekend met Cerberus. Voor wie dit gemist hebben is het zaak om te weten dat het een organisatie is die de mensheid beschermt tegen elke prijs. Spelende als Randall Ezno, die hier vrijwel alles vanaf weet aangezien hij zelf bij de organisatie zat, is het probleem het "tegen elke prijs" gedeelte. Er was een lijn van wat toelaatbaar is, die lijn werd doorbroken toen er intelligente wezens werden gemarteld en verminkt.

Mass Effects van Electronic Arts moet het wel met een enigszins ingekort verhaal doen maar heeft daartegenover top graphics en een zeer goede gameplay te bieden.

Nu is er bij veel shooters, naar mijn mening, wat mis met de gameplay en ben je gedwongen als een idioot schietend rond te blijven rennen als er vijanden aankomen. Bij Mass Effect Infiltrator is dit niet het geval, zodra het tijd voor actie is zoek je makkelijk dekking dekking waarna je de mogelijkheid hebt naar andere locaties te rollen of rennen. Tap je op een vijand die in bereik van zijn wapen is dan komt Randall ervandaan om zijn wapen af te vuren, alhoewel het mikken wel taak van de speler blijft. Deze controls zijn zeer goed uitgewerkt maar vereisen wel wat gewenning en blijven op oudere apparaten (3G) af en toe haken.

Randall heeft ook de mogelijkheid tussen wapens te wisselen, dit is met een simpele veeg gedaan. Deze wapens, evenals zijn armor, zijn te upgraden en te kopen met geld. Dit geld verdien je weer door zoveel mogelijk punten te verzamelen voor de actiescenes. Hoe beter, hoe meer punten. En als je tekort komt kun je ook levels opnieuw doen voor meer.

Mass Effect Infiltrator is naar mijn mening een van de betere shooters die op dit moment beschikbaar is op de iTunes App Store, grafisch waarschijnlijk de beste, maar er zit dan ook een behoorlijk prijskaartje aan. Het is zo neergezet dat het niet alleen voor Mass Effect fans is maar elke gamer die zich even wilt uitleven. Ik raad wel aan het alleen op een iPad (of iPhone 4+) te spelen waar ik (tot nu toe) niet de crashes en haperende controls die ik op de iPhone 3G kreeg heb gehad. Maar uiteindelijk krijgt een iPad sowieso de voorkeur vanwege het grotere scherm wat de controls iets toegankelijker maakt.

1.0.1