Het is lastig om de succesvolle formule van Plants vs. Zombies te verpesten, Electronic Arts zag die uitdaging wel zitten en slaagde er dan ook in met diens bekende freemium ellende. Om dit weer ongedaan te krijgen duurde het iets langer voordat de applicatie publiekelijk het daglicht zag, maar het resultaat is een hele gewillige gratis game die gebruikers eigenlijk tot weinig anders dan vermaak dwingt.
Enfin, Plants vs. Zombies 2 met de ironische subtitel "It's about time" zag het daglicht. De formule van de basis is ongewijzigd, als een soort tower defense lopen zombies over 5 banen door de tuin waar het doel als speler is deze tijdig stoppen met een groot assortiment aan planten als wapens. De uitdaging ligt al snel redelijk hoog maar zoals vanouds is een kleine wijziging in strategie vaak alweer voldoende om een lastig level ineens met gemak te doorlopen.
Plants vs. Zombies 2 begint, na de tutorial in de tuin, in het oude egypte om de speler vervolgens naar de piraten en het wilde westen te sturen. Het tracht er een verhaaltje van te maken maar levert naast een enkele Back to the Future flashback weinig extra's op. Waar dit verhaal wel in slaagt zijn de gebeurtenissen aan de speler voor te leggen en zo te laten weten wat de speler moet doen. Zo komt er bijvoorbeeld een Yeti bij kijken, als speler dien je deze achterna te gaan in het level waar deze heen is gegaan en vervolgens te doden om leuke extra's te krijgen, maar ook simpelere dingen zoals het verzamelen van sleutels.
De game barst van de te verzamelen objecten en valuta, zo zijn er bijvoorbeeld sterren benodigd om een kaart te lezen die weer benodigd is om door de tijd te reizen, of sleutels om deuren naar meer missies te ontgrendelen. Planten worden tijdens het spel vrij gespeeld en enkele zijn te koop voor geld, geen munten, maar in-app geld aankopen. Munten zijn overigens tijdens het spelen te verzamelen maar kunnen eigenlijk alleen gebruikt worden voor tijdelijke power-ups.
Naast op een juiste manier planten selecteren en neerzetten draait het echt om het juist gebruiken van de power-ups, de planten alleen kunnen het naarmate je verder komt namelijk niet alleen meer aan. De power-ups stellen je als speler in staat om met enkele vinger bewegingen zombies te onthoofden, weg te gooien of te elektrocuteren. Ook is er af en toe plantvoer te vinden in het speelveld die op een plant te gebruiken is om deze vervolgens in een rapid fire modus te zien schakelen. Iets minder geslaagd vind ik de noodzaak levels te herhalen omdat het verhaal besluit dat er van 0, ineens 3 sterren te behalen zijn, welke dan weer benodigd zijn om door te gaan. De levels zijn gelukkig dan wel iets anders met aparte uitdagingen en uiteraard heb je wel de optie direct door te gaan als je €4,49 wilt neerleggen.
Grafisch ziet Plants vs. Zombies 2 er niet slecht uit, alhoewel het speelveld op een iPhone of iPod touch mij wel iets te klein lijkt en ik dus op een iPad heb gespeeld. In het algemeen heeft PopCap een geslaagde opvolger neer weten te zetten met naast uitdagende levels, ook leuke mini-games, bonussen en power-ups. De in-app aankoop horror van de bèta is verbeterd tot een behoorlijk speelbaar product en de game in zijn huidige staat zal je waarschijnlijk zonder enige aankoop uren speelplezier kunnen opleveren.