Wind-up Knight Review

Wednesday 22 Feb, 2012 om 12:12 door Marcel Bank
Wind-up Knight

Wind-up Knight, een Android spel dat uiteindelijk naar iOS werd gehaald, is een runner waar observatie en reactievermogen de sleutels tot succes zijn. Spelende als een ridder, aangedreven door een opwindsleutel, ren je door 4 verschillende boeken met 12 hoofdstukken elk om uiteindelijk de prinses te redden. Naast die hoofdstukken heeft elk boek ook nog eens een Knightmare level die alleen te spelen is door een A rank in elk hoofdstuk van het betreffende boek te halen.

Aangezien onze held aangedreven wordt door een sleutel, is het verzamelen van deze tijdens het rennen belangrijk. Daarnaast zijn er ook overal muntjes en heeft elk hoofdstuk een speelkaart verstopt. De muntjes worden omgezet in andere kaartjes na het voltooien van een hoofdstuk waarmee een ander boek geopend kan worden. Dit zijn er wel 1200, iets wat behoorlijk veel is en redelijk lang kan duren om te verzamelen. Natuurlijk kunnen hoofdstukken opnieuw gedaan worden, de gemiste kaart oppakken of meer muntjes verzamelen en uiteindelijk kom je wel bij die 1200, anders is het ook mogelijk 1,59 € per boek neer te leggen.

Niet alleen komt Wind-up Knight met een overdosis afwisselende hindernissen, de held zelf heeft ook allerlei verschillende acties in petto waardoor deze game vooruit loopt op andere titels uit het genre.

Naast het aanschaffen van boeken zijn deze kaartjes ook noodzakelijk mocht je interesse hebben in een nieuw zwaard, helm, schild of armor. Elke type uitrusting, op de beginners editie na, heeft wel een bepaald voordeel. Zo is er bijvoorbeeld een helm waardoor je de eerste keer dat je door vuur wordt geraakt dat leven ook in leven blijft. Mocht je geen geld willen gebruiken dan ben je wel enkele dagen bezig hoofdstukken opnieuw te doen mocht je de boeken willen spelen én de uitrusting willen verzamelen.

Het rennen zelf is precies goed, niet te snel, niet te langzaam. Het blijft uitdagend en er zit heel wat afwisseling in de hindernissen die het riddertje moet trotseren. Gelukkig wordt je langzaam opgeleid om hoofdstukken er levend van af te brengen. Zo begint het spel met slechts rennen, springen en zodoende hindernissen en vallen ontwijken. Het tweede hoofdstuk krijg je een zwaard en staan er ook agressieve hanen in de weg die een kopje kleiner moeten worden gemaakt terwijl je blijft rennen en springen. Nog verder leer je duiken en rollen en krijg je daarnaast ook een schild waar je bijvoorbeeld vallende stenen mee kan tegenhouden. Er is geen vergeving in dit spel, dood is dood. Een klein foutje betekend dus al snel dat je het hele hoofdstuk opnieuw moet doen.

Van de runners die ik tegen ben gekomen is Wind-up Knight tot dusver de mooist uitziende van allemaal. Daarnaast is de variatie in hindernissen overweldigend groot en zorgen de extra acties waar de ridder van afhankelijk is ook nog eens dat het niet zo maar een runner is. Ook al ben ik niet zo'n fan van betaalde games waar je behoorlijk wat tijd in moet stoppen of nog extra geld om ver te komen, valt het bij Wind-up Knight mee want zelfs het eerste level 10x herhalen verveelt niet. Heerlijke 3D graphics bij een 2D platform runner waar zelfs de achtergronden meetellen. Een aanrader! Zelfs als het je genre compleet niet is.

• Wind-up Knight iPad app afbeelding 1
  • Wind-up Knight iPad app afbeelding 2
  • Wind-up Knight iPad app afbeelding 3