WordBoxer Review

Thursday 27 Sep, 2012 om 05:11 door Marcel Bank
WordBoxer

Zoals de geschiedenis al heeft aangetoond zijn woordspelletjes zeer populair onder de iOS gebruikers. De ene na de andere variant is ondertussen al langs gekomen, met iets origineels aankomen kan dus knap lastig zijn. Nu is dat WordBoxer VOF toch gelukt met WordBoxer.

WordBoxer, niet te verwarren met de engelstalige WordBOX, is een strategisch multiplayer woordspel. Het speelbord, onderverdeeld in 25, 36 of 49 vakjes, bevat verschillende willekeurige letters waar het zaak is een bestaand woord bij elkaar te tappen. De volgende letter van het woord mag gekozen worden uit elke mogelijke plaats naast de laatste keuze, zolang het maar niet de vorige is. Zo kun je hele slangen van woorden creëren. Het aantal vakjes van het speelbord is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je kiest bij het maken van de pot.

WordBoxer heeft alles wat nodig is om mee te kunnen doen met de toppers onder de woordspellen en zou zo maar de nieuwe rage kunnen worden.

Beide spelers beginnen met een bepaald aantal punten en het draait er dan om de tegenstander naar het nulpunt te brengen. Op bekende bonussen na, zoals dubbele letterwaarde of woordwaarde, is er hier ook een extra vak die het mogelijk maakt je eigen punten omhoog te "boksen", in plaats van die van je tegenstander omlaag te brengen. Hierdoor is het mogelijk een pot compleet om te draaien, de games hebben wel maximaal 12 rondes, waarna je wint of verliest op punten om zo niet oneindig door te hoeven gaan. Je kan dus behoorlijk lange potten hebben, maar natuurlijk blijft het ook mogelijk iemand er binnen 3 rondes al uit te spelen. Ben je niet zeker van een gespeeld woord, dan geeft WordBoxer je de mogelijkheid het woord op te zoeken door er simpelweg op te tappen.

Naast gewoon een zeer vermakelijk spel zitten er ook handige features in. Zo is er naast Facebook integratie ook een Boksclub. Hier kan je je eigen club maken en zo je resultutaten, statistieken en achievements vergelijken met vrienden en/of tentoonstellen. Wat ik een nog groter pluspunt vind is de chat optie, geen getap meer naar WhatsApp, gewoon lekker tijdens de pot door chatten.

Een klein nadeel kan zijn dat je maar 3 potten tegelijkertijd kan spelen. Hiervoor is er wel de optie tot upgrade naar de premium versie, die om eerlijk gezegd zijn geld dubbel en dwars waard is, waardoor het mogelijk is 25 potten tegelijkertijd te spelen. Ben je er nog niet zeker van dan is het zaak om inactieve spelers er meteen uit te gooien als je lekker wilt door spelen. Overigens hebben gebruikers 6 dagen de tijd om te reageren, dus houdt het in de gaten!

Een upgrade naar premium verwijderd ook ads, die in tegenstelling tot veel games hier helemaal niet storend zijn. Na een zet beweegt het speelveld omhoog om een kleine advertentie te laten zien, en in andere menu's staat deze ook in het klein onderin.

Het zou mij niets verbazen als WordBoxer de nieuwe rage à la Wordfeud / Ruzzle (Rumble) wordt, het heeft alles wat het moet hebben om mee te doen met de toppers. Ik ben totaal geen fan van woordspellen, maar WordBoxer blijft leuk en het is tot dusver erg makkelijk om te blijven spelen. De game loopt soepel en snel, en niet alleen vanwege het gebrek aan verplichte irriterende advertenties tussendoor die alles vertragen, het voelt in zijn geheel gewoon solide aan. Daarbij is het ook nog eens verpakt in een leuke interface die me wat doet denken aan een oud midden-westen pamflet... Cowboys! Downloaden!

• WordBoxer iPhone app afbeelding 1
  • WordBoxer iPhone app afbeelding 2
  • WordBoxer iPhone app afbeelding 3